söndag 25 november 2012

Ett sommarminne

Jag har ju alldeles tappat farten i bloggandet så detta inlägg blir lite årstidsskevt. Rätten lagades nämligen medan det fortfarande var grillsäsong. Eller nej, jag tar tillbaka, grillsäsong är det ju året runt i det här hushållet. Jag menade att rätten lagades medan det ännu var behagligt att stå ute på altanen och grilla. Det var en av de ganska få dagarna i somras när det faktiskt även var behagligt att sitta ute på altanen och äta.

Inspirationen kom från min mattidning: grillad kycklingfilé med blomkålspuré och knaperstekt bacon. Sambon tilldelades som vanligt grillansvaret så min enda insats var att koka blomkålspuré och steka lite bacon. Det finns ju några olika sätt att laga blomkålspuré på och i detta recept skulle kålen först kokas mjuk i vatten innan den mixades slät tillsammans med crème fraîche, salt och peppar. Det blev inte alls dumt och det salta baconet matchade den sötaktiga purén fint. Några stjälkar sparris och en grillad blomkålsbukett gjorde rätten komplett. Snabbt, enkelt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar