lördag 7 januari 2012

Lilla julafton

Sambon och jag har ingen tradition av att fira julafton tillsammans, utan åker till våra respektive föräldrar och firar med dem, våra syskon och övrig familj. Så har det alltid varit för oss båda och även om dessa traditioner är starka så känner vi att det nog snart är dags att skapa oss egna jultraditioner. Eller, på sätt och vis har vi sådana redan. Vi firar lilla julafton kvällen innan vi åker åt varsitt håll. Då brukar vi försöka få till en trerätters meny med jultouch innan vi delar ut klappar till varandra och kanske ser en julfilm. Maten brukar åstadkomma lite huvudbry, för det är svårare än man kan tro att hitta en elegant varmrätt med julsmaker som inte är något av det man vanligtvis finner på julbordet. I år hämtades inspiration från lite olika håll och resultatet blev väl därefter... Men först förrätten. Jag hade tänkt mig en "jultrio", tre miniatyrer av klassiker från fiskdelen på julbordet, men fantasin tog slut efter lax och ägghalva, för sill är ju ingen favorit. Så det blev "julduo" i stället. Jag tog kort och gott och smörstekte en skriva bröd, lade på några skivor lax och lite hovmästarsås och serverade med en ägghalva med majonnäs och räkor.

Så till den lite... splittrade varmrätten. För något år sedan hade vi glögginkokt lax med stuvad grönkål (godare än det låter, jag lovar), så nu fick laxen göra comeback men med nytt sällskap i form av saffransrisotto, äppelklyftor, bacon och brysselkål. Inget fel på smakerna i sig, men det kanske inte blev den mest klockrena av kombos.

Till dessert blev det också en favorit i repris (även om jag inte insåg det förrän jag stod och lagade den och konstaterade "det här har jag gjort förut..."). En crème brûlée smaksatt med syltad ingefära, serverad med lite vaniljglass och krossad pepparkaka. Hade nog kunnat grädda puddingen några minuter till, men smaskigt blev det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar