tisdag 11 september 2012

Jubileumsrätten

En stor dag i dag, för här kommer blogginlägg nummer 100! Det är inte någon snajdig tårta som jag först hade en idé om att göra speciellt för denna tilldragelse, däremot en smarrig laxrätt som bara råkade bli nummer hundra eftersom jag vid det laget inte hade någon vidare koll på räkningen. Tur att det blev en värdig jubilarsrätt då!

Receptet hittade jag i min mattidning och jag föll för att det lät så somrigt och fräscht och innehöll några nya, spännande smakkombinationer. Laxfilé skulle strykas med en glaze bestående av soja, sweet chilisås, farinsocker, balsamvinäger, salt och peppar och därefter grillas (ugnsbakning funkade fint med, kan jag rapportera). Till fisken skulle det vara ett aromsmör smaksatt med salvia, chili, vitlök, citron och lime.

Nästa tillbehör var en potatissallad bestående av sockerbönor, färskpotatis, dill, citronskal, pressad lime, parmesan, olivolja och salt. Jag vände ner lite sallad och lök också, som egentligen skulle ha blandats med jordgubbar, mozzarella och hasselnötter i en egen sallad, men då jag var i avsaknad av både jordgubbar och ork att göra en sådan sallad fick det bli en slövariant med enbart den lätt pimpade potatissalladen i stället.

Blev jag nöjd med resultatet? Absolut! Man kan tro att det skulle vara lite väl djärvt att blanda de kraftiga smakerna från glazen med de relativt kontrasterande aromerna från smöret, men det blev faktiskt inte tokigt alls. Och hur fel kan det bli med så mycket gott i en och samma potatissallad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar