lördag 8 september 2012

Finglass

Oj, inga inlägg under hela augusti! Nu får det bli bot och bättring. Semestern är slut sedan länge och vardagens rutiner rullar på som vanligt igen.

Den vecka jag började jobba igen var det fortfarande väldigt lugnt, så jag slutade lite tidigare en dag, cyklade hem och bytte kläder och gav mig sedan ut i den lilla skog som ligger några hundra meter från vårt hem. I fjol fanns där ganska gott om blåbär, så det var med förhoppningar om en liknande skörd som jag trampade ut bland tuvorna. Jag vet inte om någon annan hunnit före eller om det bara var dålig tillgång i år, men antalet plockade blåbär per minut var i ynkligaste laget, så efter någon timme gav jag upp och vände hemåt med min lilla burk. Den lilla mängd jag lyckats samla ihop skulle i alla fall räcka till den blåbärsglass jag tänkt göra.

Min erfarenhet av att göra glass är ganska liten, trots att jag haft en glassmaskin i många år. Jag hade i alla fall fått för mig att slutresultatet skulle bli bättre med sjuden smet, så jag letade upp ett sådant recept och satte i gång. Mjölk, grädde och vaniljstång skulle kokas upp och sedan blandas med äggulor och socker. Sedan skulle blandningen värmas till 85ºC igen, därefter silas och kylas. Denna gång skulle jag vara noggrann med kylningen för att inte göra om ett tidigare misstag att hälla för varm smet i glassmaskinen, för se då blir det ingen glass oavsett hur länge man kör maskinen. Så medan smeten stod i kylen rotade jag igenom frysen på jakt efter frysblocket. Hittade det till slut - i glassmaskinen. Nähäpp, ingen glass i dag. Att vänta är nog min sämsta gren, men nu var det ju inte så mycket annat att göra. Men enligt receptet skulle glassen i alla fall bli "krämig och fin" av att smeten fått mogna i kyl över natten. Alltid något.

På't igen nästa kväll. Jag monterade glatt ihop maskinen, startade den och hällde i smeten. De mosade blåbären skulle tillsättas "mot slutet", så jag funderade på efter hur lång tid det kunde tänkas vara. Uppenbarligen längre än jag trodde, för resultatet blev snarare en jämnlila vaniljglass med blåbärstouch än den blåbärsripplade vaniljglass som det ser ut som på receptbilden. Men konsistensen blev i alla fall riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar