onsdag 25 juli 2012

Röding på en spik

Vi tillbringade några härliga semesterdagar förra veckan uppe i fjällen, sambon och jag. Vi hade inte planerat mathållningen så värst noggrant när vi gjorde inköpen på vägen upp, så när vi stod i den lokala matbutiken och skulle kompletteringshandla någon dag senare så föreslog jag att vi skulle köpa lite fisk eftersom jag hade sett en förpackning risottoris i stugan. Med fisk och risotto har man en bra början, tänkte jag. Några tillbehör skulle vi säkert kunna rota fram ur skåpen.

Jag fann portionsförpackad rödingfilé i en av frysdiskarna i affären. Väldigt lockande, men priset fick mig att tveka. Äsch, på semestern måste man få lyxa lite, och vad ska man äta i fjällen om inte röding?

När det blev dags att laga till den rotade jag igenom kylskåp och frysar på jakt efter lite grönsaker eller annat att komplettera och piffa till rätten med. Jag fann en påse torkade trattkantareller som jag själv plockat och gett till mina föräldrar. Kanske lite fräckt att själv lägga beslag på det man gett bort, men hellre det än att det förblir oanvänt. Jag hittade även schalottenlök och grönsaksfond i kylen, som tillsammans med en överbliven slatt mousserande vin samt lite vällagrad cheddar säkrade risotton.

Några stjälkar sparris hade varit fint till, tänkte jag, men några sådana hittade jag inte i frysarna. Däremot fann jag en liten påse delikatessrödbetor längst in i kylen. Gott! De fick sällskap av några sojabönor som jag rotade fram ur frysen, mest för syns skull.

Som pricken över i rörde jag ihop en rejäl klick av vårt smörgås"smör" med en nypa dill som fanns på påse i frysen, samt lite finhackad rödlök. Sambon tyckte att han hade hamnat på en riktig finmiddag och jag måste säga att jag själv blev rätt nöjd över vad det gick att trolla ihop när man finkammat skåpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar