söndag 8 juli 2012

Femma för fröknäcke

Jag satt och slösurfade lite i veckan och vaknade till när jag i ett blogginlägg hittade ett recept på knäckebröd som lät väldigt intressant. Det innebar nämligen ingen kavling, vilket tilltalade mig eftersom jag av någon anledning inte alls tycker det är särskilt lattjo. (Det har nog något med bångstyrig pizzadeg att göra.) Nej, i detta recept skulle man bara blanda ihop ingredienserna, breda ut dem på ett bakplåtspapper, strö över lite flingsalt och grädda. Klart! Jag råkade dessutom ha alla ingredienser hemma, så i dag när jag hade lite tid över var det dags för provbakning.

Först skulle sesam- och linfrön samt pumpa- och solroskärnor blandas samman med ett par deciliter majsmjöl och lite salt. (Jag hade inte tillräckligt med sesamfrön men fyllde upp med lite extra kärnor, det gick fint.) Sedan skulle en halv deciliter olivolja blandas ner och till sist skulle två och en halv deciliter kokhett vatten tillsättas vilket förvandlade blandningen till en riktig gegga. Den skulle sedan smetas ut i ett tunt lager på en pappersklädd plåt, ända ut i kanterna. Det tog en stund att få det jämnt och snyggt, men det var helt överkomligt med tanke på den minimala insats som krävdes i övrigt. Efter utsmetningen skulle sedan lite flingsalt strös över innan gräddningen tog vid, sjuttio minuter i etthundrafemtio grader. Slutresultatet blev en tuff konkurrent till min tidigare favorit i kampen om titeln världens godaste knäckebröd. Härligt krispigt och med en ljuvlig smak från nötterna och fröna som fått en rostad ton i ugnen. Tveklöst gott nog att äta som snacks, men kan nog även passa fint tillsammans med en krämig brie eller någon annan lite mildare ost som inte stjäl för mycket uppmärksamhet från knäcket. En solklar femma i betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar