söndag 1 juli 2012

Kött och potatis

Sambon uppskattar verkligen en fin köttbit, men tyvärr blir det inte av att vi äter sådant så ofta då jag sällan tycker priserna på kött står i proportion till upplevelsen (och det är ju oftast jag som handlar). Men häromdagen kände jag att det var dags att lyxa till det lite och hade letat upp ett recept med oxfilé. När jag stod i butiken så slutade det ändå med att jag tyckte priset för två portionsbitar blev alltför orimligt och plockade åt mig en förpackning entrecôte i stället. Inte samma sak, men ändå en fin köttbit.

Till köttet skulle det vara en crème gjord på hackad svamp som smörstekts tillsammans med schalottenlök och vitlök och sedan smaksatts med soja och kalvfond som fått koka in. Lite vermouth skulle det vara med, men någon sådan hade vi inte på lager så det fick gå ändå. Svampen skulle sedan blandas med lite färskost samt finhackat äpple och det blev en riktigt lyckad röra.

Nästa tillbehör var en varm bönsallad med brysselkål, smaksatt med olivolja, limejuice och salt. I vintras lärde jag mig hur man bäst tillagar brysselkål vilket är att först koka dem ett par minuter i rikligt saltat vatten och sedan smörsteka dem, då blir de riktigt goda. Bönor är ingen favorit hos mig, men med rätt sällskap så tycker jag de kan smaka bra, vilket bekräftades av detta recept.

Den sista komponenten i rätten var lite ugnsrostad färskpotatis, vilket ju alltid är gott och passade bra in. Sammantaget blev det en riktigt trevlig matupplevelse som kändes lite innovativ och som jag gärna gör igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar