lördag 2 april 2011

31°C

Sambon har vid några tillfällen lyriskt berättat om den perfekt tillagade tonfiskfilé som han fick avnjuta på en restaurang i USA för flera år sedan - en mycket angenäm matupplevelse som uppenbarligen bitit sig fast. Så med visionen att åstadkomma något liknande gav jag mig på ett recept ur en av mina nya kokböcker: tonfisk med cajunglaze och risotto med cocktailtomater, pinjenötter och spenat. Sambon åtog sig uppdraget att besöka fiskbutiken och kom hem med två fantastiskt fina filébitar. Jag hade googlat mig till att de skulle tillagas till en kärntemperatur av 31°C, varken mer eller mindre, så efter en vända i grillpannan fick de ligga i ugnen en liten stund tills den magiska temperaturen uppnåtts. Vid det laget var risotton (självklart pimpad med lite parmesan som av oklar anledning inte ingick i receptet) också klar och det spännande avsmakningsögonblicket infann sig. Jodå, det blev bra. Mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar