tisdag 5 april 2011

Husmanskost och matlistor

Häromdagen när jag satt vid lunchbordet med min matlåda (minns inte vad det var i den, troligen något ganska sorgligt) så kom en kollega och slog sig ner med sin tallrik. På den hade hon en portion klassisk husmanskost som jag inte ätit sedan jag var barn - isterband med dillstuvad potatis och rödbetor. Och så gott det såg ut! Så den rätten fick hamna på matlistan för kommande vecka och i dag var det dags. Det blev ett trevligt återseende, men jag mindes inte att skinnet på korven var så förbannat segt - brukar det vara så? Är det meningen att man ska äta skinnet? Det projektet gav jag upp i alla fall.

Apropå matlistor så är det något jag ägnat mig åt att skriva ända sedan jag fick min första lilla studentetta och hade en matbudget på 100-200 kronor i veckan. Då handlade jag på Billiga Mataffären inne i stan, packade varorna i ryggsäcken och tog nians buss hem till mina 33 kvadrat. Numera har jag en något rymligare matbudget och egen bil som jag tar till Den Kaotiska Massymbiosen Stormarknaden varje söndag. Även rätterna på listan har nog förändrats en del. Men syftet är fortfarande detsamma: att äta hyfsat varierat och näringsmässigt vettigt, slippa handla oftare än en gång i veckan och att inte behöva slänga halvfulla förpackningar som man inte vet vad man ska göra med. Vissa blir imponerade av detta matlisteskrivande, men skulle ju lika gärna kunna kalla mig lat och snål. :-)

2 kommentarer:

  1. Kan du tänka dig att vi åt samma sak igår.. vad är oddsen för det? :-)

    Suss & Per

    SvaraRadera
  2. Jag säger: köp en lott! :-)

    /E

    SvaraRadera