måndag 2 maj 2011

Vårkänslor

Jag hade förmånen att bli bjuden på trerätters middag i Den Kungliga Hufvudstaden härom veckan. Vi var ett ganska stort sällskap och menyn var bestämd på förhand. När varmrätten kom in började jag undra om kocken också varit på bokrea. Rätten vi serverades hade stora likheter med en av rätterna i mitt första bokreafynd för året: kummel (gös i mitt fall) med ägg, räkor, pepparrot, färskpotatis och skirat smör. Jag hade tidigare spanat in receptet och tänkt att jag minsann skulle testa det så snart årets färskpotatis gjort sitt intåg. Men nu blev jag så betagen av denna fantastiska kombination av rena, svenska smaker att jag blev tvungen att handla på mig en påse importerad färskpotatis från Egypten eller Gud vet varifrån (jag klandrar er inte om ni fördömer mig nu), för att få återuppleva njutningen igen några dagar senare. Jag trodde till och med jag skulle få tag i färsk gös då jag för ovanlighets skull lyckades besöka mataffären på en tidpunkt då fiskdisken var öppen. Men tji fick jag. Det gick dock väldigt bra med gös från frysdisken också. Så enkelt - så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar