söndag 9 januari 2011

Den anspråkslösa matbloggen

Jag satt hemma i fredags kväll och drabbades av en plötslig inspiration att laga dessert. Det händer inte så ofta. Dessert brukar i det här hushållet utgöras av en chokladbit, espresso och någon finsprit (gärna lagrad rom eller cognac för min del). Eller kanske ett par skopor glass. Men nu kom det alltså ett kreativitetsryck så jag slet fram kokböckerna men hittade inget där. (Grundförutsättning 1A var att ingredienserna redan skulle finnas hemma.) Då kom jag plötsligt på det: chokladfondant! Det ska jag minsann testa! Surfade upp ett recept och skred till verket. Jag hade inga höga förväntningar på slutresultatet, men blev så nöjd att jag var tvungen att ta en bild. I den stunden föddes tanken på denna matblogg. Jag har inga ambitioner att göra den till något stilistiskt mästerverk. Den kommer inte få några priser för vackra, frestande bilder. Den kommer bara att bli en plats där jag får möjlighet att dokumentera mina experiment i köket. Kanske kommer någon att läsa den om jag lyckas hålla den levande. Kanske lyckas jag till och med inspirera någon, det vore ju fantastiskt roligt! Men nu smyger jag igång i all hemlighet. Och håller tummarna för att det ska bli något av detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar