tisdag 11 januari 2011

Mexico möter mellanöstern

I går blev det köttgryta till middag. Inte vilken köttgryta som helst utan en marockansk sådan med godsaker som ingefära, spiskummin och saffran. En återkommande favorit i detta hushåll. Grytan innehåller även kikärter. Det blev som vanligt en halv förpackning kikärter kvar och de brukar tyvärr lämnas att självdö i kylen. Jag lurar mig själv varje gång att jag ska använda dem till något, men det händer aldrig. Tills i går! Då överlistade jag mig själv och kom på att jag nog skulle testa att svänga ihop lite hummus (eller hoummos/houmous/hommus för den som så vill. SAOL gillar hummus så då gör jag det också :-)). Tahini hade jag ingen, men det ordnade sig. Sesamfrön fanns det gott om så jag tog ett gäng sådana på en höft, pressade i lite citron och vitlök, pudrade över spiskummin, salt och peppar, ringlade i en slurk olivolja och gasade sedan på med mixern. Det blev inte dumt alls! Så dagens majssoppa fick sällskap av hummusmacka i stället för tortillaklämma. Gott. Eller, hummusmackan var god i alla fall. När jag läste receptet på majssoppan så tänkte jag "både majs och sweet chili, det här måste bli sött". Det blev det. Tror jag ger den 2,5 skedar av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar