tisdag 25 oktober 2011

Den motvilliga frukostbullen

En Kitchen Aid gör ingen mästerbagare, det har jag motvilligt tvingats inse. Jag har nog någonstans tänkt att bara jag slipper knåda degeländet själv så kan jag bemästra vilket brödrecept som helst. Så är det inte. Det blev jag varse när dessa brödbullar skulle bakas. De innehöll bland annat grahamsmjöl, havregryn och ganska så lite vetemjöl. Lite för lite. Degen blev hyperkladdig och vi hann bli ganska osams, degen och jag, innan jag hade lyckats tvinga den till formen av runda små kluttar. Sedan fick jag grädda dem både länge och väl innan de hade torkat till så pass att de ens förtjänade ett försök till att få bli till mackor. Sedan slog de mig med förvåning då de visade sig bli riktigt anständiga och faktiskt till och med lyckades impa på ett par kompisar som fick smaka dem i form av utflyktsmackor. Ser man på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar