lördag 1 oktober 2011

Laxpudding light

För något år sedan utlystes en tävling som gick ut på att kora Sveriges nya landskapsrätter. Det kom visst in en hel del bidrag, och det hela resulterade i prisutdelningar, hyllningar i diverse tidskrifter och så en kokbok, förstås. Den har jag stående hemma i hyllan, men den har inte blivit särskilt mycket använd. Men häromdagen tänkte jag att jag skulle ge den en chans. Hittade då ett uppfräschat recept på laxpudding som jag tyckte verkade tilltalande. Grädden hade fått ge vika till förmån för kesella, och lite grönt hade tillsatts i form av zucchini. I övrigt följde receptet klassisk modell med kokt potatis, lök, rökt lax och dill. Jag varvade ingredienserna i en liten form, slog över äggstanningen och gräddade i ugnen i trekvart. Resultatet blev OK, men lite blaskigt och kanske i saltaste laget. Kanske ändå ska laga den traditionella, flottiga varianten med grädde och skirat smör någon dag. Någon dag när jag känner att jag behöver extra mycket energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar