måndag 24 oktober 2011

I brist på smör

Det råder smörbrist i konungariket Sverige. Eller, åtminstone gjorde det det för några veckor sedan. Det hade jag nog inte trott skulle hända i detta land år 2011. På TV auktionerades vad som påstods vara landets sista smörpaket ut och var uppe i ett pris på några tusenlappar sista gången jag kollade. Nu var det väl i och för sig inte så illa att det faktiskt var det allra sista paketet, inte heller så illa att någon på fullaste allvar var i så desperat smörbehov att han eller hon skulle hosta upp flera tusen för det. Däremot tror jag det hela var någon sorts välgörenhetsjippo. Lite uppmärksamhet, bekräftelse och duktighetskänsla kan ju få vilken krösus som helst att bli generös.

Nåväl, medan smörhyllorna i mataffären fortfarande gapade tomma var det jag som skulle stå för värdskapet på veckans stickkväll. Jag bjuder ju ogärna på köpebröd till fikat, men konstaterade snart att andelen fikabrödsrecept som inte innehåller smör är mindre än man kan ana. Så jag satte mig helt enkelt vid datorn och sökte efter något med flytande margarin i, vilket var vad som råkade finnas i kylen. Hittade ett recept på äppelmuffins som verkade lovande. Det fanns fortfarande gott om äpplen i hushållet och höst är det onekligen, så den smaksättningen kändes passande. Och jodå, de blev riktigt goda och gick hem bra hos gästerna. Trots avsaknaden av smör. Jag såg förresten en ny produkt i mataffären häromdagen: handkärnat smör, prydligt inrullat i smörgåspapper till en smällkaramell för den rätta gammaldags, rustika känslan. Priset för ett kilo smörkorv? 269 riksdaler. Vänta nu, vad är det för ord jag tänker på...? Just ja: ocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar