söndag 26 juni 2011

Sommar på en tallrik

Om jag hade lyckats skriva det här inlägget några dagar tidigare så hade jag möjligen kunnat inspirera någon djärv person att tänka utanför lådan och släppa sillburken till midsommarlunchen, för det här tycker jag verkligen är ett fullgott substitut. Själv höll jag dock på traditionerna och petade pliktskyldigast i mig några sillbitar trots att jag aldrig verkar lära mig att uppskatta varken smak eller konsistens. Men i sällskap med ett par ägghalvor och lilla nubben så går det rätt fint ändå.

Nåväl, åter till det där substitutet. Laxen är inkokt i buljong med lite pressad citron och den så kallade skördesalladen består av potatis, rädisor, sockerärter, champinjoner och cocktailtomater. Dressingen är gräddfil smaksatt med dijonsenap, lite honung och pepparrot. Väldigt svenskt och väldigt gott. Den som vill testa hittar receptet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar