tisdag 5 juli 2011

Improvisera mera

I mattidningen jag prenumererar på finns ett återkommande inslag där någon matpersonlighet under vinjetten "När jag bara har 10 minuter på mig" får tipsa om en snabblagad maträtt. Någon brukade då slå till med färsk, fylld pasta med hackade tomater, örter, olivolja och parmesan. Och det lät ju för all del gott, men jag brukar oftast ha mer än 10 minuter på mig att laga middag, så jag började fundera på hur man kunde pimpa den där rätten. Det slutade med att mina pastakuddar (fyllda med ricotta och spenat) fick sällskap av tomater och rödlök som frästs i olivolja tillsammans med vitlök, salt och peppar. Till det en handfull ruccola, några skivor lufttorkad skinka, lite parmesan och några varv på pepparkvarnen. Det blev riktigt gott!

Jag brukar inte vara så mycket för att improvisera annars. Antingen lagar jag sådant som jag gjort förut och kan utantill, eller så vill jag gärna ha ett recept att följa. Men då kan jag vara lite inkonsekvent med noggrannheten; ibland mäter jag upp varje ingrediens väldigt noga och skulle inte komma på tanken att måla utanför ramarna, medan jag andra gånger glatt höftar till det samtidigt som jag hejdlöst byter ut ingredienser. Bara jag har ett recept att utgå från. Men ibland kommer det visst något kreativitetsryck. Och det kändes rätt bra att montera bort stödhjulen för en kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar