torsdag 14 juli 2011

Nudlar igen

Jag tror att jag sakta men säkert håller på att jobba mig igenom hela den där nudelkokboken jag fyndade på bokrean. Och jag tror även att jag har kommit på varför: allt-i-ett-grejen. Oavsett om det är pajer, gratänger, sallader eller nudelrätter så gillar jag att kompletta recept där alla beståndsdelar ingår; köttråvaran, kolhydrattillbehöret, grönsakerna och såsen. Och det är ingen nackdel att blanda ihop allt i samma form.

I detta recept var ett av momenten att grilla paprika i ugn och sedan dra av skalet. Har försökt mig på det förr, men tror att jag den gången hade för dåligt tålamod att vänta tills paprikorna var alldeles svarta innan jag tog dem ur ugnen, och sedan orkade jag inte heller vänta tills de vilat i plastpåse tillräckligt länge. Men den här gången gick det bättre. Och förväntningarna stegrades när jag provsmakade såsen. Den innehöll bland annat sesamolja, lime, soja och sweet chili och var riktigt god när jag precis hade vispat ihop den. Jag ska inte säga att det blev dåligt sedan den hälls ner i pannan med övriga ingredienser heller, men faktum var att den var godare kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar