söndag 24 juli 2011

Ännu mera nudlar

Med risk för att verka tjatig så - yes, jag har lagat nudlar igen. Denna gång hade jag i Den Berömda Nudelkokboken hittat ett recept på klassikern Pad thai som jag ville prova. Rätten består av kyckling, morötter, broccoli, chili, lök och vitlök som man först steker och sedan gosar ihop i pannan tillsammans med kokta risnudlar, ägg och en härlig sås bestående av lime, citron, fisksås och farinsocker. Sedan toppar man hela härligheten med jordnötter och korianderblad.

Det skulle egentligen vara böngroddar och jätteräkor i också, men de skippade jag. Böngroddar smakar ändå ingenting och sedan ligger två tredjedelar av paketet och ruttnar i kylen. Jätteräkor är gott, men jag blev lite för snål för att kosta på mig sådana för en vardagmiddag. Dessutom vet jag inte om det kanske är så att man bör ha moraliska betänkligheter mot att äta jätteräkor?

I vilket fall blev det en riktigt trevlig matupplevelse. Jag var lite tveksam efter de första tuggorna, men blev allt mer övertygad i takt med att mängden mat på tallriken minskade. Och märkligt nog tyckte jag att maten blev godare allt eftersom den svalnade. Den var ny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar