tisdag 5 juli 2011

Tuppnäbb och godisrullar

Mamma skämde nyligen bort mig med en prenumeration på ett glossigt dammagasin. Jag gissar att det hade sin upprinnelse i min beklagan över att "alla" tidningar antingen består av tre fjärdedelar mode (som ingen vanlig människa varken har kropp eller plånbok för) och resten reklam, eller riktar sig till låginkomsttagande småbarnsmammor som får råd om hur de ska orgasmsäkra(!) semestern. Båda dessa typer av tidningar brukar ju innehålla några matsidor och i den sistnämnda sorten finns det då och då rätter som lockar, medan recepten i den förstnämnda brukar vara något pretentiöst trams som i första hand ska imponera på ens trendiga vänner från Solsidan. (Jo, jag vet att jag är väldigt kategorisk nu. Men det känns OK.) Nåväl, den tidning mamma nu förärat mig skulle enligt hennes egen åsikt vara lite mer lagom på de flesta plan. Och jag måste säga att det verkar lovande. Matsidorna, inte minst. Föll pladask för ett recept på en guacamoletortilla, tänkt som ett grilltillbehör. Så mycket godsaker i ett och samma bröd! Funderade på vad vi skulle ha till och kom att tänka på de bitar ryggbiff jag hade i frysen. Är generellt inte så värst trendkänslig av mig, men tycker mig ha snappat upp att det är ute med grillolja och inne med rub. Så jag slogs av idén att låta vanlig tacokrydda tjänstgöra som rub. Det visade sig bli framgångsrikt! Funderade på vad som skulle kunna passa som sidekick till dessa köttbitar och de fantastiska rullarna och kom på att lite tomatsallad med koriander nog inte skulle vara så dumt. När vi var i Mexiko för ett par år sedan så ställdes det på nästan varenda restaurang fram en skål med denna ljuvliga blandning tillsammans med några hemlagade tortillachips att mumsa på innan maten. Men det var först för några veckor sedan som jag lärde mig vad denna salsa kallas, när jag satt på en mexikansk restaurang i Kalifornien och läste "pico de gallo" på matsedeln och frågade mitt sällskap vad det innebar. Tuppens näbb, minsann! Härledningen oklar, men gott är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar