torsdag 21 juli 2011

Semesterbröd

Äntligen semester! Under första veckan jobbade sambon, så jag hade gjort en lång lista med hemmaprojekt som jag skulle sysselsätta mig med. Nu har halva semestervecka nummer två också gått och listan är väl avbockad till hälften, ungefär... Men jag har ju trots allt semester. :-)

Lite bröd har jag i alla fall åstadkommit! Två av mina vänner har vid olika tillfällen ganska nyligen bjudit mig på nybakad och riktigt smarrig focaccia, så jag tänkte att jag skulle göra ett försök själv med. Har testat en gång tidigare, för många år sedan, och det resulterade i en skiva masonit. Men det var ju också pre-Kitchen Aid. Det nya försöket genererade en focaccia som var både frasig och hyfsat saftig, och riktigt god tillsammans med lite färskost med smak av pesto och tomat. Recept finns här.

Focaccia är ju dock inte just något frukostbröd, så eftersom jag ändå hade ett halvt paket jäst kvar, assistenten framme och redan hade börjat sprida mjöl i hela köket beslutade jag mig för att fortsätta på den banan. Surfade runt ett tag efter ett recept som gärna fick innehålla inte bara vetemjöl, utan även rågmjöl, krossade linfrön och/eller havregryn som råkade vara det som fanns hemma. Hittade till slut dessa havrerutor som visade sig vara både lättbakade och goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar