fredag 5 augusti 2011

Födelsedagsmiddag med karibiska smaker

Jag fyllde år nyligen och hade då förmånen att ha alla mina närmaste närvarande, det vill säga sambon, mamma och pappa samt syrran med familj. Därmed var vi även tillräckligt många kockar för att jag äntligen skulle få prova den karibiska buffé som jag hittat recept på för länge sedan och varit sugen på att testa sedan dess. Tror att det var julen 2009 som svärmor gav mig en prenumeration på en trevlig mattidning, och det var i ett av de numren som jag funnit recepten. Och allt lät så väldigt gott! Så dagen innan hela familjen skulle braka in rotade jag fram den där tidningen och tog fram några pappersark, en sax och en rulle tejp och fördelade glatt. Ingen kom undan, men jag försökte dela upp recepten så att varje person fick något som krävde grad av insats motsvarande sitt matlagningsintresse, på ett ungefär.

Det blev ett härligt kaos i vårt lilla kök (och även i den anslutande tvättstugan där jag själv lyckades hitta en bit fri bänkyta åt min skärbräda). Det hackades lök, pressades lime, bakades bröd och mortlades kryddor parallellt med att det langades in sjömansgryta på burk i ettåringen i sällskapet samtidigt som treåringen tömde skåpen på plastbehållare. Retrievern höll sig förståeligt nog ute på altanen.

Till sist hade vi fått ihop en läcker buffé bestående av karibisk lax med het kryddblandning, kycklingkuber med lime- och kokostäcke, mangosås med chili, rostad sötpotatissallad med tropiska frukter och koriander (mitt bidrag), räk- och avokadosallad med kokos- och limedressing, tomatsalsa med mynta samt ett saftigt majsbröd. Till dessert blev det grillad rommarinerad ananas med lime- och kanelcreme.

Det blev en riktigt trevlig matupplevelse och det var väldigt mysigt (och lite rörigt) att laga mat tillsammans. Och så tyckte jag allt att jag var lite listig som satte alla mina gäster i arbete i stället för att göra allting själv. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar