måndag 15 augusti 2011

Fina fisken

Jag har konstaterat en sak: nästan allt som presenteras i mattidningar verkar gott, men vissa recept bara måste man prova. Som det här: stekt abborre med färskpotatis, rödbetor och morötter samt en färskostcreme med bacon och gräslök. Jag lyckades tajma in veckohandlingen medan den bemannade fiskdisken på stormarknaden var öppen, och visst hade de abborrfiléer. För 329 kronor kilot. Jösses! Överlägset dyraste firren i fiskdisken. Suck! Och det är inte bara fisk man kan ruinera sig på i min matbutik, även nötkött är anstötligt dyrt. Mellan 250 och 500(!) kronor kilot får man ge för en anständigt mör köttbit. Nu har jag inte alls något emot högrev och annat som kräver lite längre tillagningstid, men ibland är det helt enkelt inte det man är ute efter.

Nåja, det var en utvikning. Jag konstaterade i alla fall att de fick behålla sin hutlöst dyra abborre och åkte hem med fryst hällefilé i stället. Är det förresten någon som vet om hälle och hälle-flundra är samma sak? Jag är alltför dålig på fisk. Den blev i alla fall god den med efter att ha snabbrimmats en kvart och sedan åkt stekpanna några minuter. Kombinationen med de sötaktiga rotsakerna, det salta, knapriga baconet och den krämiga färskosten var riktigt lyckad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar