fredag 9 september 2011

Slampans spaghetti

I samma tidning som pannkakan nedan fanns det även ett reportage om en kock som anammat sitt italienska påbrå och skrivit en kokbok med traditionella rätter därifrån. Jag lät mig frestas och skrev upp två av hans rätter på veckans matlista. Först ut: spaghetti alla puttanesca - horans/slampans spaghetti. (En av teorierna kring bakgrunden till denna... eh... speciella benämning finns att läsa här.) Man skulle börja med att fräsa lite röd chilifrukt och några hackade klyftor vitlök i olivolja, tillsätta en burk cocktailtomater (visste inte ens att det fanns på burk!) och sedan i med hackade oliver, kapris och sardeller. Därefter skulle det hela koka en halvtimme. Ett tips: var inte dumsnål som jag och tänk att det är onödigt att köpa urkärnade oliver när det står en hel burk hela oliver i kylen. Det är en prövning för den mentala hälsan att kärna ur oliver med hjälp av en liten fruktkniv...

Det förvånade mig själv lite att jag valde den här rätten eftersom jag inte är så förtjust i varken sardeller eller kapris, men den kändes så väldigt italiensk och då brukar det ju bli bra. Men trots de smakrika ingredienserna så tyckte jag att rätten blev lite platt. Men sambon tyckte att den gav riktig medelhavskänsla, och det kan jag nog hålla med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar