söndag 18 september 2011

Tema äpple

Det verkar vara äppelår i år. Både på Facebook och runt fikabordet på jobbet så beklagar sig folk över de kolossala mängder frukt deras äppelträd producerar. Jag har ju själv varken äppelträd* eller trädgård, så jag har ringa förståelse för dessa problem. Tycker det verkar jättehärligt att kunna skörda eget, men det kanske skulle vara mer lagom med typ tio äpplen i veckan än 50 om dagen... Men det är i alla fall trevligt när kollegorna tar med sig av sitt överflöd till jobbet och bjuder oss andra.

Kanske var det just den rika äppeltillgången som inspirerade mig till att laga denna rätt: äppelbräserad fläskfilé med blomkålspuré, knaperstekt bacon och smörstekta äppelklyftor. Fläskfilén fick först bräsera i vitt vin (hade ingen äppelcider, men vin gick an) med äppelklyftor och gul lök, till en kärntemperatur av 68ºC. Sedan fick köttet lite stekyta i pannan och så skulle man ringla över lite honung. Till purén kokade jag några buketter blomkål mjuka i gräddmjölk, mosade dem med stavmixer och smakade av med salt och peppar.

Jag hade nog förväntat mig att köttet skulle bli lite mörare än det blev, men det var ändå fullt godkänt. De mjuka, sötsyrliga äppelklyftorna, det salta, knapriga baconet och den ljuvligt lena blomkålspurén passade utmärkt som tillbehör.

* Kanske inte riktigt sant när jag tänker efter. Bostadsrättsföreningen har faktiskt några äppelträd planterade utanför vårt hus. De måste väl vara delvis mina?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar