torsdag 29 mars 2012

Fredagsgrillning och findessert

Äntligen har våren kommit! Krokusarna har kommit upp, cykelvägarna sopats och uteserveringarna håller som bäst på att byggas ihop. Härligt! Jag gillar egentligen vintern också, men då får det allt vara vinter på riktigt och ingen sådan där icke-årstid som det varit i år. Fast jag ska inte gnälla, det är ju faktiskt rätt så skönt och praktiskt att slippa skrapa bilrutor och svära över över oplogade cykelbanor. (Don't get me started on snöröjningen i den här kommunen. Nej, jag behärskar mig och nöjer mig med att milt konstatera att där finns det en del att lära.)

Sambon är av sorten som glatt grillar året om. Även en sådan aktivitet blir ju behagligare under en mes-vinter som denna, men jag tror ändå han föredrar när temperaturen börjar närma sig tiogradersstrecket och han slipper stå med pannlampan på där ute. Så när fredagsmiddagen skulle lagas till härom helgen hade han nog det ganska trevligt ute på altanen tillsammans med grillen och ölen. (Jepp, det är alltid han som grillar. Jämställt va?) Själv stod jag i köket och donade med tillbehören: en sallad med pärlcouscous, blandade salladsblad, rostade mandelspån och lite matyoghurt samt getost som gratinerats i ugnen tillsammans med grillad paprika och basilika. Köttet som låg på grillen var en bit karré som smaksatts med stött kummin, paprikapulver, salt och peppar. Det skulle även vara någon köttig, färsk korv till - det blev ful-chorizo för vår del. Receptet hade jag hittat i min mattidning och skulle föreställa spanskt. Jag kan för lite om spansk mat för att uttala mig om korrektheten i det påståendet, men gott blev det i alla fall!

Denna fredag var en av de få som vi fick något annat än glass eller choklad till dessert. I samma tidning hade jag nämligen råkat på ett recept på Key Lime Pie som verkade väldans enkelt och trevligt, så det skulle provas! Pajbotten utgjordes av digestivekex och smör som mixats ihop till en deg och tryckts ut i en form. Fyllningen bestod av en burk kondenserad mjölk, äggulor samt skal och saft av färsk lime. Jag gjorde mig även till och förberedde det märkliga men goda tillbehöret: limegelé. Kort och gott lime, gelatinblad, socker och vatten. Sötsyrligt läskande blev det, de små gelékuberna var dekorativa på pajen och smälte snabbt på tungan. Själva pajen var inte alls dum den heller. Den kommer jag göra igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar