torsdag 15 mars 2012

Veckans rester?

Hej och hå, så fort tiden går. Schemat har varit rätt så späckat och internettillgången rätt så skakig den senaste tiden, så det blev en lite oavsiktlig cliffhanger till de sista två rätterna i matkasseveckan. Så without further ado, låt mig presentera den näst sista rätten: kalkonkorvgryta med kamutvete. Ja, det här behöver vi reda ut närmare. Kalkonkorv. Ja, det är precis vad det låter som. En helt ny bekantskap för mig. God och med hyggligt näringsinnehåll för att vara en korv, inte alls olik gängse falukorv i smaken men fastare i konsistensen och inte lika fet. Den skulle man skära i bitar och steka tillsammans med rödlök. Sedan i med en burk konserverade cocktailtomater, en gräddskvätt, lite mjölk och buljong. Till sist skulle grytan smakas av med pepparrot, dill, honung och svartpeppar. Låter det lite konstigt?

Till grytan skulle man koka kamutvete, stora gryn av en antik vetesort som visst ursprungligen kommer ifrån Egypten. Också en ny bekantskap för mig. Eller, jag hade faktiskt träffat på det bara några dagar tidigare, på den där brödkursen jag var på där det blötlades och användes i bakningen. Det smakade faktiskt inte så tokigt, ett helt OK substitut till exempelvis ris.

Lite grönsaker adderades sedan i form av krispsallad, snackpaprika och ärtskott.

Dags för en första slutsats av konceptet färdigplanerad matkasse: det lär inte vara helt ovanligt att en av de fem rätterna blir "veckans pytt-i-panna", det vill säga ett hopkok av det som blivit över i förpackningarna efter övriga rätter. Hur kommer man annars på tanken att kombinera kalkonkorv med tomat, pepparrot och dill? Ja, det var inte motbjudande på något sätt, men rätt så märkligt. Men jag gillar verkligen tanken med att det inte ska bli en massa slattar över som står och möglar i kylen, så innebär det en del skumma smakkombinationer må det vara hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar