lördag 31 mars 2012

Matig nudelsoppa

Vi var på semester i Dubai i slutet av januari, sambon och jag. När vi anlände till hotellet första kvällen var det hög tid för middag så vi gick helt sonika ner och satte oss i den ena av de två hotellrestaurangerna. Där serverades asiatisk mat av olika slag. Köket var beläget i ett runt utrymme med glasväggar i mitten av restaurangen, så gästerna kunde hela tiden följa kockarnas arbete. Inredningen var avskalad och gick i rött och svart. Servicen var verkligen något extra och maten alldeles utmärkt.

Vi delade en portion tempuraräkor till förrätt och till varmrätt valde jag en kycklingrätt samt fried rice och sambon tog laksa. Vi smakade ogenerat av varandras mat och jag drog mig till minnes att det skulle finnas ett recept på laksa i den där nudelkokboken som jag tjatat om. Sedan tog det några veckor efter att vi kommit hem innan jag kom att tänka på det igen, men då blev receptet provlagat i alla fall. Den versionen innehöll bland annat chili, citrongräs, sötpotatis, kyckling, ingefära, kokosmjölk och nudlar. Nu minns jag inte riktigt vad som ingick i den vi fick i Dubai, men så värst smakmässigt lika var de just inte. Gott blev det ändå, men den där sötpotatisen kanske inte kändes alldeles självklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar