tisdag 20 mars 2012

Grande finale

Så hade det blivit dags att laga den sista rätten ur den hemlevererade matkassen: lättpanerad kyckling med kamutvete och apelsindressad chèvresallad. "Lättpanerad" innebar i detta fall vänd i mjöl och kycklingen ifråga var delad kycklingfilé - se där, ännu en ny bekantskap. Bra grej, för kycklingfiléerna är ju så himla stora nuförtiden. Jag vill minnas att de i början av mitt matlagningsliv var i lagom portionsstorlek, men nu räcker ju varje filé oftast till två personer. Vilket får mig att tänka på den vidriga kycklingindustrin. Tyvärr är jag för tillfället för snål, lat och bekväm för att varje gång jag ska ha kyckling söka upp ett ställe där man kan köpa sådana uppfödda under vettiga förhållanden. Men jag har det på min mentala att-göra-lista.

Åter till den femte middagen. Kamutvetet hade jag ju gjort mig bekant med föregående dag, det funkade helt OK även denna gång. Den apelsindressade chèvresalladen bestod, förutom ost och citrus, även av sockerärter, babyspenat, äpple samt en påse nötter och tranbär (ja, sådant där som saluförs som mellanmål). Det blev en god rätt, men jag konstaterade raskt att både salladen och kamutvetet vann på att blandas ihop i stället för att serveras var för sig. Tänka sig, att inte receptkreatören kommit på det själv...

Så, dags för reflektion och utvärdering.

Kostnad: prisvärt! 20 portioner mat för prova-på-priset 499 kr måste verkligen anses prisvärt, i synnerhet om man väger in kvaliteten på recept och råvaror samt den arbetsinsats som krävts för att ta fram recepten, provlaga, planera sammansättningen av rätter, packa, leverera och så vidare. Ordinarie pris för kassen är 769 kr om jag inte minns fel, och då börjar det bli lite för dyrt för mig. Fortfarande helt rimligt om man ser till vad man får för pengarna, men när jag kan komma billigare undan genom att göra min egen matplanering och inhandling väljer jag det i stället. Och frukostmat, mellanmål och mat till de återstående två dagarna i veckan måste man ju ändå handla.

Kvalitet: mycket bra. Bortsett från en apelsin som börjat ruttna i ena änden var det mycket hög kvalitet på råvarorna och en sak är säker: jag hade inte fått en kasse med motsvarande varor för 499 kr i min butik.

Variation: lysande. Fisk, kalkonkorv, vilt, vegetariskt och kyckling, med mycket varierad smaksättning och tillbehör.

Inspiration: massor! Jag kände mig fantastiskt ivrig att testa alla recepten när jag packade upp maten och fick se alla råvaror, varav flera var helt nya för mig.

Smak: allt ifrån OK till riktigt gott. De där hjortfärsbiffarna smakade exempelvis inte särskilt mycket alls och smaksättningen på korvgrytan var i underligaste laget. Alla komponenter i den vegetariska rätten var dock överraskande goda och även fiskrätten var riktigt lyckad.

Recept: inga problem! Alla recept var enkla att följa och gav det resultat jag förväntade mig. Klassificeringen "snabb", "medel" respektive "tuff "verkade stämma hyggligt.

Så till sist, skulle jag rekommendera detta? Ja, till det hushåll som består av åtminstone en person som är road av att laga mat, för rätterna kräver ändå lite insats. Och alla i hushållet bör nog vara hyfsat öppensinnade gällande mat och inte rädda för att prova nya rätter. (Jag har en vän som helst bara äter kött, potatis och sås och honom skulle jag inte rekommendera detta för...) Tycker man till sist att 769 kr är väl investerade pengar för att någon annan sköter tänkandet och skjutsar hem råvaror för 20 portioner mat åt en, ja då är det bara att beställa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar