torsdag 22 mars 2012

Populär pasta

Jag kommer allt till lite insikt ibland. Eller åtminstone händer det att jag gör ett och annat konstaterande. Som till exempel att det äts mycket pasta i det här hushållet. Jag tror inte att jag ska försöka mig på någon djupare analys av de bakomliggande orsakerna till det, utan nöja mig med att konstatera att pasta är gott och går att variera i oändlighet.

I förra numret av mitt glossiga dammagasin fanns några pastarecept av Markus Aujalay med på matsidorna. Då vaknade jag till. I samband med att han vann Årets Kock för några år sedan publicerades förstås en hel del recept av honom och jag tilltalades av hans matfilosofi. Gav bort en av hans kokböcker, en om vardagsmat, för något år sedan men hade gärna behållit den själv.

I min tidning fastnade jag dock för ett recept på öppen lasagne med aubergine och mascarponecreme. Ja, ni hör ju själva. Någon lasagne blev det dock inte för min del, jag kokade lite tagliatelle i stället och rörde ihop med cremen som bestod av mascarponeost, grädde och parmesan. Toppade sedan med stekta aubergineskivor, grillad paprika på burk, soltorkade tomater, spenat och färsk oregano. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar