måndag 27 februari 2012

Vettigt vegetariskt

Halvvägs in i färdigmatkasseveckan kunde jag konstatera en sak: det var inga dåliga portioner och denna tog nog förstapriset. En vegetarisk rätt där en frittata på potatis, purjolök, broccoli och keso spelade huvudrollen. Först skulle potatisen, purjolöken och broccolin stekas halvmjuka i en panna, därefter skulle keson blandas ner och sedan en blandning på sex(!) ägg och en skvätt mjölk hällas över. Då min stekpanna inte tål ugnsvärme något vidare hällde jag upp blandningen i en pajform som blev synnerligen välfylld och sedan skulle det alltså vara en mastig fjärdedel av den till varje portion.

Till frittatan skulle det vara en klick keso smaksatt med dill och purjolök, en sallad med paprika och gurka samt några rotfruktschips. Sambon tyckte att den där dillkeson förde tankarna till dillchips. Själv associerade jag till skagenröra. God var den i alla fall!

Rotfruktschipsen var också riktigt smaskiga. Just chips är jag väldigt svag för så att få det på middagstallriken drar in många poäng från mig. Men ett hett tips till den som tänkt köpa sådana själv är att se till att få med sig just denna saltade variant för det finns en utan salt med och då blir det plötsligt lite väl mycket åt wellpapphållet.

Jag gillade verkligen den här rätten! Så annorlunda jämfört med vad jag brukar laga. Kul, innovativ och näringsmässigt vettig med hyfsat med grönsaker och högt proteininnehåll tack vare keson och äggen. En rätt helt klart värd att återkomma till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar