söndag 19 februari 2012

En kasse inspiration

Ända sedan jag först fick nys om dem har jag varit sugen på att testa någon av de där tjänsterna då man får en matkasse med recept och alla varor levererad hem till dörren. Inte så mycket för att slippa planera mat och handla, som för att få lite nya uppslag och för att det är så roligt att testa nya recept.

Till sist ryckte jag äntligen ur tummen och bokade en prova-på-kasse och i måndags var det dags för leverans! Mellan klockan 17 och 22 skulle den komma och det kan ju tyckas vara en tidsangivelse som är lite väl oprecis, särskilt för den som hoppats på att laga första rätten samma kväll. Men tur hade jag, för prick klockan fem ringde det på dörren och tio sekunder senare stod jag i köket och packade upp den ena roliga varan efter den andra, ivrig som ett barn på julafton. För det var allt lite spännande att se vad som fanns däri. Jag plockade upp rödspätta, kalkonkorv, kycklingfiléer, hjortfärs, keso, kamutvete, massor med rot- och grönsaker och en hel del annat. Längst ner i kassen fanns ett litet häfte med recept för veckan - fem middagar för fyra personer. Eller för vår del fem middagar och fem matlådor för två personer.

Jag kände mig fantastiskt hugad och inspirerad när jag satte igång att laga det första receptet – spättafiléer i citron- och persiljesås. Då fisken redan var tinad föll det sig naturligt att starta med just den rätten. Man skulle börja med att koka potatis och under tiden fräsa lite skivad purjolök i en panna, i vilken man därefter kokade ihop en enkel men god sås på fiskbuljong, grädde och mjölk. Fisken kryddades, rullades ihop och lades ner att sjuda färdig i såsen. Anrättningen toppades sedan med rivet citronskal och hackad persilja. Till detta skulle det vara en sallad på riven morot och dito gurka samt ärtskott. Som pricken över i en citronklyfta och lite riven pepparrot.

Det blev en positiv upplevelse - gott, roligt att laga och näringsmässigt välbalanserat. En riktigt bra start på en spännande matvecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar