onsdag 2 november 2011

En gammal julklapp

Jag var på besök hos mina föräldrar för några helger sedan. Det blev som alltid stort fokus på mat, för även om alla i familjen inte är lika roade av att laga mat, så är intresset av att äta den desto större.

Till denna helg hade mor och far utnyttjat ett presentkort på lite lyxigare matvaror som de fått förra julen och turligt nog hittade strax innan utgångsdatumet. Konceptet var att mottagaren själv får välja tre produkter som levereras hem till en, och som man sedan kan bygga en trerätters middag kring. De hade valt sikrom, ankbröst och chokladpraliner. Jag tog på mig förrättsansvaret och satte mig och surfade lite efter inspiration. Små västerbottenpajer - yes, där har vi det. Eller tja, så mycket västerbottenost blev det nu inte i de små pajerna för någon sådan fanns inte i hushållet för tillfället - däremot en annan vällagrad, mustig och mycket potent ost som funkade minst lika bra. Vi hittade några tartelettformar i ett skåp, precis lagom storlek. Jag tänkte först göra det enkelt för mig med smördeg, men någon sådan fanns inte heller hemma så jag gjorde en vanlig pajdeg i stället.

Till serveringen formade jag sikrom och crème fraîche till ägg, finhackade lite rödlök och lade upp det tillsammans med de ljumma pajerna. Hade tänkt mig några gräslöksstrån eller en dillvippa som garnering, men nu var det dill på påse som bjöds, så dill på påse fick det bli. Och det spelade nu inte så stor roll, för gott blev det ändå om jag får vara lite förmäten. Och det var en rejäl burk med rom, trots att jag tagit fyra stora portioner var det mer än hälften kvar.

Ankbrösten som pappa bräserade till perfekt stekgrad och serverade tillsammans med hasselbackspotatis, skysås och rödlöksmarmelad utgjorde sedan en fantastisk varmrätt. Chokladpralinerna blev därefter, tillsammans med en kopp kaffe och lite konjak, den perfekta avslutningen på middagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar