torsdag 3 november 2011

Svensk höst

Inte nog med att jag lyckats plocka mina första svampar på sådär 20 år helt nyligen, jag fick dessutom en rejäl burk med torkade trattkantareller samt en mer normalstor dito med torkad svart trumpetsvamp av mammas närmaste väninna, tillika min gudmor och ”moster”, när jag var på besök häromsistens. Jag brukar känna mig rik när jag har kylen och frysen full med mat, men när skåpen är fyllda med älgkött, bär och svamp som familj och vänner jagat och plockat, ja då är man verkligen lyckligt lottad. Så med så mycket svamp i hemmet var jag helt enkelt tvungen att fortsätta på det spåret. En viltskavssoppa fick det bli. Och om detta recept var svensk sommar på en tallrik så är det här verkligen svensk höst i en soppskål. Potatis, lingon, renskav och trattkantareller – svenskt, höstigt, gott. Receptet hittade jag i en av mina kokböcker, den innehåller bara recept på soppor, bröd och röror. Röran som rekommenderades till denna soppa innehöll svamp, färskost, blåmögelost, rödlök och gräslök. Jag var tvungen att prova. Soppan i sig tyckte jag nog inte blev så värst märkvärdig, men röran! Ett tjockt lager av den på en bit knaprigt fintunnbröd! Mmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar