söndag 6 november 2011

Filmjölkslimpa extra allt

Jag blev bjuden på ett riktigt kick ass -bröd för några helger sedan. Det var fullt med fröer, frukt och spannmål av alla de slag och riktigt gott och mättande. Jag blev sugen på att testa att baka något liknande själv och tror jag hittade samma recept som brödet jag blev bjuden på hade bakats efter. Ingredienslistan var synnerligen diger och jag fick ställa mig i mataffären och leta efter varor som jag aldrig tidigare köpt. En ny bakform fick jag lov att kosta på mig med. Jag tycker nog att mitt kök är ganska välutrustat, men en vanlig avlång bakform har jag märkligt nog saknat.

Väl hemma var det bara att slå på ugnen, klä formen med bakplåtspapper och ställa sig och mäta upp alla ingredienser. Det tog sin lilla tid, men efter att ha rört ihop allt, smetat ut blandningen i formen och gräddat den i 45 minuter så kom belöningen i form av en limpa prima fullkornsbröd. Och även om ingredienserna var många så får man nog kalla detta bröd både lätt- och snabbakat eftersom det bara är att röra ihop allt och grädda - ingen jäsning, ingen knådning, ingen utbakning. Gott, mättande och hyfsat nyttigt är det också. Bra grejer, helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar