måndag 23 april 2012

Smak av vår

Den där våren som jag gladde mig så åt för några veckor sedan, den verkar ha bestämt sig för att ta en liten paus. Vi hade ett par härliga dagar då vi hann njuta av sol och värme och till och med ta ut motorcyklarna på ett par vändor, men sedan dess har det mest varit mulet, regn, snöblandat regn, blåst och några enstaka plusgrader. Men medan vårkänslorna fortfarande satt i hann vi med att smaka på den nya årstiden i form av denna ljuvliga sallad med varmlökt lax, delikatesspotatis och primörer. I receptet skulle det vara egenrökt abborre, men det verkade ju vara onödigt att gå över ån efter vatten när jag hade prima färdigrökt lax i frysen. Potatisen vi använde är en ny favorit i hushållet. Den säljs i små påsar om 900 gram och finns i lite olika sorter men med det gemensamt att de är riktiga små lyxpotatisar med tunt, fint skal och en fantastisk smak och konsistens. Jag trodde aldrig jag skulle tycka det var värt att betala tre gånger priset för vanlig potatis, men det är det faktiskt. Vi äter inte så mycket potatis så när vi väl gör det är denna finpotatis väl värd de extra kronorna.

Passande nog hade mataffären gjort i ordning en sektion med primörer när jag var där och på jakt efter just sådana, så där hittade jag fina rädisor, morötter och sparris. Tillsammans med laxen och potatisen samt lite sallad, röd lök och ägg blev det en riktigt god, mättande och framförallt väldigt vårig rätt. Den fräscha dressingen med pressad citron, dijonsenap, olja och salt passade utmärkt till. ”Förrätt” stod det i mattidningen, men den funkade förstås utmärkt som huvudrätt och då fick vi dessutom njuta desto mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar