söndag 22 april 2012

Flippar och floppar

Samtidigt som jag råkade på den där tomatsoppan nedan, lade jag även märke till ett annat recept som verkade intressant: gremolatakyckling med fruktig bulgursallad och getostkräm. Gremolata är något jag sett i många recept men aldrig provat att göra själv eller ens lärt mig vad det innehåller. I detta recept skulle det i alla fall vara persilja, citron och vitlök. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men blev riktigt gott!

Den där bulgursalladen var väl däremot ganska menlös. Den bestod utöver bulgur även av morötter, rödlök, aprikoser, bladspenat och lite pressad citron. Inte otäckt på något vis, men sallad går ju att göra så mycket roligare. Fast receptmakaren kanske tyckte att han eller hon hade spexat till det tillräckligt med de där aprikosbitarna.

Getostkrämen (eller kräm och kräm, sås skulle jag säga) smakade som man kunde förvänta sig av att blanda getost med matyoghurt (gräddfil i mitt fall). Gott för den som gillar getost.

Av den här rätten tror jag helt enkelt att jag tar till mig konceptet gremolata men resten lämnar jag nog därhän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar