söndag 15 april 2012

Vågat vegetariskt

Åsynen av halloumi i ett recept kan få mig att prova de mest märkliga kombinationer. Jag tror i alla fall det var så det gick till när jag skrev upp den här rätten på veckans matlista. Men går man genom livet med ett öppet sinne så blir ens dagar desto rikare, vilket ju inte minst gäller upplevelser av det kulinariska slaget. Så jag provade. Rätten bestod av spaghetti med ugnsrostade rotsaker, pesto på ruccola och valnötter och stekt halloumi och oliver på toppen. Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att blanda pasta och rotsaker, det är för mig nästan lika galet som att blanda ris och potatis i en rätt. Gällande den där peston så skulle man hacka ihop salladen och nötterna och sedan blanda med pressad citron och olivolja. Det blir väl ingen pesto av det, tänkte jag och körde allt i mixern i stället. Det var nog ett misstag för det blev rätt så beskt.

När allt blandats samman så hade vi en ganska intressant komposition på våra tallrikar. Men det funkade faktiskt! Beskan från ruccolan, syran från citronen, sötman från rotsakerna och sältan från osten och oliverna lirade oväntat bra ihop. Så vad lär vi oss av det här? Jo, låter det konstigt, så blir det oftast konstigt. Men det kan bli gott ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar