torsdag 19 april 2012

Trist ris

En av de bästa sakerna med min mattidning är att recepten genomgående håller hög kvalitet och att allt är testlagat. Låter det gott, så blir det i regel gott. Därför blev besvikelsen desto större när jag högg in på den här rätten, fried rice med räkor. Den lät så god – utöver riset och räkorna var det bland annat wokgrönsaker, ägg, sambal badjak, soja och koriander – men det smakade ingenting. Eller ingenting kanske inte var riktigt rättvist, men jag hade väntat mig något helt annat. I synnerhet när jag äntligen hade lyckats få tag på den där sambal badjaken. Den hade de inte på min mataffär (och personen jag frågade verkade aldrig ha hört talas om den heller), men lyckligtvis hade de den på dyra-mataffären-mitt-i-stan när jag hade vägarna förbi. Sanningen att säga var denna vara ny för mig med, jag var tvungen att googla mig till insikt. Och efter att ha läst en hyllning av den i något webforum så var förväntningarna höga, men jag måste helt enkelt ha använt för lite, för smaken av den var ytterst vag. Jag vräkte i alla fall över lite sesamolja över mitt stekta ris i stället, det smakar i alla fall något även om det inte riktigt var så det var tänkt. Ska nog leta upp något annat recept på fried rice när andan faller på, för när det blir rätt blir det riktigt, riktigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar