onsdag 30 maj 2012

Valborgsknytis

Valborg var ju en hel månad sedan och jag skyller det sena bloggandet om denna högtid på den klena internetuppkoppling vi lidit av ett par månader. Men nu har vi fininternet igen, så nu ska det bli ordning!

Vi bjöd in kompisgänget till valborgsgrillning på altanen då vädret såg ut att bli hyfsat. Valborgsmässoafton är ju vanlig arbetsdag, så jag gjorde det enkelt för mig. Var och en fick ta med sig eget kött och dryck, och ansvarsområdena tilltugg till fördrink, sås(er), potatis, sallad och snacks fördelade jag bland gästerna. Fördrink och dessert tog vi på oss själva. Sambon tog ansvar för drinken och slog till med att koka sin mormors goda citronsaft som gjorde succé som drinkingrediens. Själv valde jag att baka den tårta som syrran, med god support från den 3,5-åriga dottern, bakat till dessert i påskas: en härlig cheesecake med massor av färskost och grädde samt krossad choklad, på en kexbotten täckt med lemon curd.

Enligt receptet skulle kakan ställas kallt i några timmar innan servering, hur kallt framgick dock inte. Syrran hade nöjt sig med kylskåpet medan sambon (som är väldigt förtjust i glass) förordade frysen. Så frysen blev det. Och det blev gott med fryst (eller lite halvtinad) cheesecake med, men den bit som blev över ställde jag i kylen och när vi åt av den dagen därpå måste jag nog säga att jag föredrog den konsistensen, och framförallt smaken, ändå.

I receptet föreslås det att tårtan ska serveras med granatäpple, ananas och passionsfrukt, men på bilden ser det mer ut som vattenmelon och granatäpple. För vår del blev det röda druvor, jordgubbar och granatäpple, både vackert och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar