lördag 5 maj 2012

Sprits-bonanza

Det var min tur att bjuda på bröd till fredagsfikat på jobbet nyligen, ett faktum jag insåg av ren tur när jag satt och bläddrade i min kalender dagen innan. Oj, så jobbigt det kändes. Huvudet var helt tomt på idéer. Men som jag deklarerat tidigare är det mot mina principer att bjuda på köpebröd så det var tur för mig att jag kom att tänka på de söta minicupcakes som min stickkompis bjudit på dagen innan. Sådana skulle jag göra! Kanske även sådana där whoopies som hon bjudit på tidigare, det kunde väl vara ett lysande tillfälle att prova det receptet! Plötsligt kände jag mig omåttligt inspirerad. Jag cyklade ner på stan direkt efter jobbet och inhandlade muffinsplåt och ingredienser.

I det cupcakerecept jag fastnat för skulle det vara blåbär och vit choklad i själva kaksmeten, och mer blåbär blev det i cream cheese-frostingen. Och jag måste säga att det blev precis så gott som det låter. Men den sats jag rört ihop skulle räcka till 14-18 cupcakes, så efter att jag fyllt de 24 små hålen i min nyinköpta form hade jag förstås massor av smet över. Då åkte den gamla muffinsplåten fram så det blev åtta stycken i den storleken med!

Jag gillar att spritsa men tycker det är otroligt tråkigt att diska spritspåsen, så det var tur att jag var så väldigt inspirerad den där torsdagkvällen eftersom jag behövde diska den tre gånger. (Förstår inte varför jag inte skaffat engångspåsar?) Till mina whoopies skulle alltså först smeten till kakorna spritsas ut på bakplåtspapper och sedan skulle frostingen spritsas ut på kakorna. Man hade så klart kunnat breda ut den med, men då hade det ju inte blivit lika fint! Men jag måste säga att de var värda allt jobb. Själva kakorna var chokladiga, ganska mjuka i konsistensen och mycket läckra. Frostingen, bestående av Marshmallow Fluff, smör, flor- och vaniljsocker var riktigt ljuvlig.

Det blev till min stora glädje och stolthet idel lovord från de snälla kollegorna, någon tyckte till och med att kakorna såg köpta ut vilket jag tar som en komplimang. Det är en fördel med den där spritsen - den får det att se proffsigt ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar