onsdag 13 juni 2012

Chokladälskarens dröm

Det skulle komma ett par kompisar på besök häromdagen och jag hade utlovat fika. Jag funderade och surfade runt ett slag innan jag bestämde mig för dessa maffiga cupcakes. Receptet hittade jag först på en annan matsajt än den blogg det ursprungligen kommer ifrån, och att jag råkade snubbla över just det på nätet var knappast någon slump för upphovskvinnan har fått massor av uppmärksamhet i media på senaste tiden. Detta tack vare den läckra bok om tårtor som hon inte bara skrivit och förstås bakat sig igenom på egen hand, hon har även stylat och tagit alla vackra foton själv. Djupt imponerande. Jag blir alltid lite extra impad när det är någon som är yngre än jag själv som är så begåvad. Jag kanske helt enkelt får inse att jag inte är så himla ung längre...

Det skulle vara rikligt med choklad i dessa bakverk: En deciliter kakao i kaksmeten och två hundra gram mörk choklad i frostingen. Man kanske kan tro att ett bakverk med så mycket choklad skulle bli i mäktigaste laget, men faktiskt inte. Själva muffinsarna är fjäderlätta i konsistensen och chokladsmörkrämen är helt ljuvlig. Tillsammans utgör de det ultimata bakverket för chokladälskaren.

Smeten skulle räcka till tolv stycken cupcakes. Jag upptäckte att jag inte hade tillräckligt med muffinsformar så det blev ett gäng minicupcakes av smeten som blev över. Perfekta att skämma bort sig med framför TV:n en regnig onsdagkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar