onsdag 20 juni 2012

Önskemat

När jag satt och planerade middagsmaten för förra veckan frågade jag sambon om han var sugen på något särskilt, och då önskade han sig lufttorkad skinka och mozzarella. Den självklara följeslagaren till dessa två är ju pasta, tänkte jag. När jag stod i affären och valde bland de färska pastasorterna hittade jag en för mig ny variant, med fyllning av pinjenötter och basilika. Det tyckte jag lät gott och välmatchat till osten och skinkan, så en sådan förpackning fick det bli. När så maten skulle tillagas i onsdags lade jag märke till att det även var en bild på en ostbit på förpackningen. Ordet "pesto" såg jag dock ingenstans trots att det verkade luta kraftigt åt det hållet.

Jag tärnade en tomat och finhackande en halv rödlök som jag sedan fräste mjuka i en rejäl skvätt olivolja och därefter smaksatte med balsamvinäger, flingsalt, nymalen svartpeppar och en nypa socker. Blandade ihop röran med den nykokta pastan och ett par nävar ruccola samt klickade över lite pesto. Toppade sedan anrättningen med bitar av mozzarella och serranoskinka samt lite riven parmesan, och pyntade till sist med några basilikablad från plantan på altanen. Jodå, sambon blev nöjd och jag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar