tisdag 26 juni 2012

Cupcake challenge

Efter framgången med de ljuvliga chokladcupcakesen surfade jag runt lite på upphovsbloggen på jakt efter nya läckerheter. Jag föll pladask för dessa små underverk med vit choklad och hallonfrosting. Jag bestämde mig för att bara göra minicupcakes denna gång (vilket liksom gjorde sig själv då inga nya muffinsformar av vanlig storlek materialiserat sig i lådan sedan jag bakat upp de sista, märkligt nog). Själva muffinssmeten liknade gängse sockerkakssmet men med hackad vit choklad i, inga konstigheter. Frostingen bjöd däremot på en desto större utmaning. Äggvita och socker skulle blandas och, under ständig vispning, värmas över vattenbad till en temperatur av 65ºC. Därefter skulle blandningen vispas i maskin till en fluffig marängsmet, ända tills den blev helt sval. Det tog en stund men jag lyckades hålla otåligheten stången. Sedan skulle en betydande mängd smör vispas i, och här hade jag faktiskt varit ovanligt förutseende och kommit ihåg att ta fram smöret i god tid, så när allt smör hade gått i kändes det fortfarande som att jag var på rätt spår. Sedan gick det åt skogen. När hallonpurén skulle tillsättas så bar det sig inte bättre än att blandningen skar sig. I receptet fanns det dock betryggande instruktioner om hur man skulle rädda sin frosting vid en sådan incident, nämligen att värma den lite om den blivit för kall eller ställa den en stund i kylen om den blivit för varm. Så jag tog tempen på min katastrofröra och försökte bestämma mig för om 23ºC var för varmt eller för kallt. Det är rumstemperatur i detta hem och det var vad jag trodde att jag ville uppnå. Jag chansade på att kyla blandningen, men det hjälpte föga. Då värmde jag den och då gick den förvisso ihop, men fick samtidigt en rinnig konsistens som jag inte alls ville ha. Så då ställde jag bunken i kylen en stund igen och beslutade att det fick bli sista försöket att rädda situationen, hjälpte inte det så fick det bli frostinglösa cupcakes. Men jodå, efter en stund i kylen och några minuter i assistenten så hade massan antagit en spritsbar konsistens så då fick den duga. Den smakade i alla fall bra även om den inte blev riktigt som det var tänkt. Och de blev allt ganska söta ändå, cupcakesen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar