söndag 3 juni 2012

Lyxpippi

Syrrans sambo fyllde år nyligen och då han är lika matlagningsintresserad som jag ville jag gärna ge honom något matrelaterat i present. Vi skulle åka upp till dem och vara barnvakt ett par veckor efter bemärkelsedagen och då kom jag på att vi kunde slå två flugor i en smäll. Det ligger en strutsfarm på vägen till dem och den har jag varit nyfiken på att besöka. Med ett färdstopp där skulle vi både kunna spana in stället och handla present.

Sagt och gjort. Väl på plats fann vi att det inte bara är strutsar som föds upp på gården, utan även kalkoner, grisar och får. Därmed blev det en trälåda med både struts- och kalkonfilé samt delikatessknäcke och lite lokalframställd rapsolja som present. Vi passade även på att köpa en bit strutsfilé åt oss själva för det kunde jag inte påminna mig att jag ens hade smakat tidigare.

Veckan därpå blev det dags att tillaga fågeln. Jag hade valt ett gammalt favoritrecept med kantarellrisoni och rödlöksmarmelad. Det är tournedos i originalreceptet men nu när vi hade en bit kvalitetspippi så tänkte jag att den skulle göra sig minst lika bra i sammanhanget. Och det gjorde den! Märkligt att fågel kan vara så likt nötkött eller lamm i både utseende, smak och konsistens, och så olikt kyckling. Jag brynte först köttet i pannan och stekte färdigt det i ugnen på låg temperatur. Det blev saftigt och gott och passade fint ihop med tillbehören. Kantarellrisonin är precis som risotto fast med risformad pasta i stället för ris och förhöjd med lite sallads- eller purjolök samt kantareller blir den riktigt delikat. Rödlöksmarmeladen är lika enkel som god; tunt skivad rödlök som får puttra mjuk tillsammans med farinsocker och balsamvinäger och sedan smakas av med lite salt. Den smakar sötsyrligt och passar utmärkt ihop med det övriga.

Det blev ett angenämt första möte med strutsen så den utvecklar jag gärna bekantskapen med vid fler tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar